sobota 14. února 2015

Domácí pickles (nejen) z červené řepy

Název napovídá, že tam bude červená řepa. Ale může tam být cokoliv jiného.
Co je pickles už možná víte, pokud ne, zde jednoduché vysvětlení - je to zelenina zkvašená procesem práce přidané soli a šťávy, kterou zelenina pustí. A to vše bez přístupu vzduchu. Žádná přidaná chemie, žádná tepelná konzervace.

Pickles mají v oblibě makrobiotici, přidávají si ho na svůj makrobiotický talíř zejména kvůli přísunu vitamínů a minerálů. také je vhodné pro vitariány, kteří nejedí nic, co by prošlo tepelnou úpravou. No a také ho mám ráda já a proto nabízím recept. Je neskutečně jednoduchý.

Co potřebujeme na pickles
500g zeleniny (typy zeleniny vhodné pro pickles uvádím níže)
10g soli (používám himalájskou kvůli vyššímu obsahu jodu)

Zeleninu nastrouháme, nakrájíme a promneme se solí, můžeme zalít trochou vody. Zelenina sama časem trochu vody pustí.

Pokud máte kvašák (mě by se líbil třeba tento, ale mám tento menší a bohatě stačí ) tak jednoduše zeleninu namačkejte do kvašáku a tak 2-3 dny kontrolujte jestli je tam tak těsně pod zatěžujícím kamenem voda, pokud hladina sahá nad něj, doporučuji slít, jinak začíná plesnivět, protože je na vzduchu

Pokud kvašák nemáte, nezoufejte, v domácích podmínkách se to dá udělat s hrncem, do kterého nacpete zeleninu, na ni pak igelitový pytlík (abychom zamezili přístupu vzduchu) a jako těžítko další hrnec či plochou misku naplněnou vodou.

Po 3 dnech zeleninu vyndáme a nacpeme do zavařovačky, dáme do lednice a postupně ujídáme

Vhodné zeleniny
zelí bílé i červené, mrkev, řepa, zázvor petržel, celer, bílá ředkev (neboli daikon), kapusta, růžičková kapusta, cuketa, lilek...určitě objevíte další, na které si teď nevzpomenu

Makrobiotici obecně doporučují dávat zeleniny třeba max 2-3 druhy, ale rozhodně si to udělejte po svém
já mám ráda červené zelí, mrkev, řepa a zázvor nebo kapusta, mrkev, daikon. Je to většinou dle toho co mám doma

Žádné komentáře:

Okomentovat