pondělí 16. února 2015

Ovesné sušenky aneb kopyrájt

Poslední dobou se na bloggerské scéně setkávám s tím, že řekněme méně známá bloggerka XY udělá nějaký recept dle více známé bloggerky YZ a pak o tom napíše příspěvek na blog. Takovéto věci mi přijdou trošku divné a mě osobně proti srsti, takže pokud narazím na dobrý recept, tak ho sem nebudu přepisovat, ale hodím na něj rovnou odkaz. Šetří to místo i můj čas a tak trochu to i dodržuje copyright. Ale jak řekl jeden můj oblíbený autor  - vše už tu někdy bylo, vše už bylo napsáno.

Je jasné, že na mnoho receptů už někdo před námi přišel, na všechny ty kombinace, ale vlastně by pak nebylo o čem do blogu psát, nicméně se pokusím o zapsání buď věcí a receptů čistě mých, nebo vás ráda odkážu na dobrý, mnou vyzkoušený recept někoho jiného, nebo sem hodím něco, co mám třeba z knížky či od babičky :)

Tak a teď k ovesným sušenkám
V podstatě vám stačí jeden recept a ten se potom dá dookola obměňovat, zkoušet si vlastní kombinace přísad či vylepšovat kořením

Kdysi dávno jsem dostala recept od spolužačky na vysoké škole na ovesnou granolu, která vypadá trošku jako koláčky. V dobách, kdy se o zdravé výživě spíše koketovalo, to mělo (aspoň u mne) docela úspěch

OVESNÁ GRANOLA OD BAŠI
800g ovesných vloček
150g medu
150g celozrnné mouky
1/2 balíčku prášku do pečiva
1 roztopené máslo (lze nahradit olejem či rostlinným tukem)
2-3 vejce
hromada sušeného ovoce, máku, kokosu, rozinek, brusinek, oříšků či sekaných madlí ..volte  kombinace dle vlastní chuti

Troubu roztopit na 200°C. Roztopeným máslem zalijeme vločky a smícháme s ostatními surovinami. Na suchém plechu děláme lžičkou malé hromádky nebo pomocí kulatého vykrajovátka (do kterého hmotu nacpeme a pak zase vykrajovátko odstraníme) tvoříme placičky
Teplotu snížíme na 150°C a pečeme tak 15min
Granolové placičky vydrží na cesty ohromně dlouho, nejlépe uchovávané v lednici

............................................................
Psal se rok 1999 a já poprvé četla Pána prstenů od J.R.R. Tolkiena a rozhodla se, že si udělám lembas, cestovní placky elfů. Tehdy jsem netušila jak by mohly chutnat či vypadat (premiéra Pána prstenů v roce 2001 mne přesvědčila o tom, že jsou to asi jiné placky, než jsem myslela...) Nicméně jsme se rozhodla si je udělat z vloček, protože mi přišlo, že když jsou v granolách a musli  tyčinkách, že to bude takové vhodné na cesty. Navíc je to zdravé, takže tím nešlo nic zkazit

LEMBAS - SLANÉ OVESNÉ PLACKY
250g vloček jemných
1/4 čl sody bikarbony
2PL oleje
asi 150-200ml horké vody
větší špetka soli

Do vloček vmícháme sodu, olej a postupně přidáváme vodu abychom docílili těsto vhodné k válení (i tak válíme na pomoučené desce). Z rozváleného těsta pak vykrajujeme sušenky a pečeme na suchém plechu asi 15-20min při 200°C ve vzhřáté troubě dokud nebudou křupavé. Necháme vychladnout na mřížce.

............................................


Další velmi oblíbené sušenky jsem kdysi našla na blogu Cupcake z Prahy Jsou výborné a doporučuji je!

Chvíli jsem hledala nějaké zdravější verze a našla ovesno-banánové (v podstatě tam jdou vločky a banán, je to velice zdravé, ale taky trochu gumové a nudné :) ale rozhodně jako zdravá svačinka dostačující

No a teď nedávno jsem zkusila karamelové sušenky dle Kitchenette a taky dobrota (jen já teda dala cukru méně a doma jsem měla jen oříšky lískové, ale zato hořkou kvalitní čokoládu, tak jsem jí tam 50g dala)






Žádné komentáře:

Okomentovat